Muinaisista vedenalaisista luolista löytyy Maya-reliikkejä

Arkeologit jotka ovat tutkineet maailman suurinta vedenalaista luolaa, joka hetki sitten on löydetty Meksikosta, esittivät löydöksensä maanantaina. Näihin kuului mm. jättiläis-laiskiaisten fossiileja sekä huoliteltu pyhättö Maya-kansan kaupan jumalalle, raportoi phys.org.

Kuva: The National Institute of Anthropology and History (INAH).

Tutkijat ovat löytäneet viime kuussa kaksi vedenalaisten luojastojen verkostoa Meksikon Yucatanin niemimaalta. Luolajärjestelmä tunnetaan nimellä Sac Actun, joka yltää 263 km korkeuteen (163 mailia). Se on kytkeytynyt 83 km (52-mailisen) Dos Ojos -systeemiin joka muodostaa maailman suurimman tämänkaltaisen rakenteen.

Sukellusvarusteiden kanssa tutkijat ovat käyneet läpi muinaisreliikkejä joita luoliin on jätetty tuhannen vuoden aikana, projektissa jota on sponsoroinut Meksikon arkeologian ja historian instituutti (INAH).

Tutkijat uskovat, että vedenpinta luolissa on liikkunut ajan mittaan, ja että ne ovat olleet vesilähde kuivuna kausina, jotka joskus ovat olleet tuhoisia.

Eräät ihmiset ja eläimet, jotka matkasivat sisälle, eivät koskaan päässeet ulos elävänä. Nykyään niiden jäänteet ovat aarrearkku tiedemiehille, mikä sallii heidän parsia kasaan luolan historian aina pleistoseeni-kaudelle asti (2.6 miljoonaa eKr – 11,500 eKr).

Eläinten jäännöksiin kuuluu gomphotheres, sukupuuttoon kuollut elefantinkaltainen eläin, sekä jättiläis-laiskiaisia ja karhuja.

Kuva: The National Institute of Anthropology and History (INAH).

Siellä on myös ihmisten jälkeen jättämiä artefakteja: poltettuja ihmisten luita, keramiikkaa, seinäraapustuksia ja muuta. Monissa muissa sadoista maa-aukoista, jotka yhdistävät luolat toisiinsa, on nähtävissä rituaalitoiminnan jälkiä.

Muinaiset Mayat näkivät luolat, erityisesti ne jotka johtivat veteen, erittäin pyhinä paikkoina.

Artikkelin julkaissut UFO Sightings Hotspot