Ydinvoimalaonnettomuus pelottaa jälleen

Radioaktiivinen jäte nyt tuhoutuneessa Tsernobylin ydinvoimalassa on taas puheenaiheena. Alueella lisääntyneet neutronien määrät viittaisivat siihen, että ydinreaktioita tapahtuu jälleen, joka äärimmäisessä tapauksessa voi johtaa räjähdykseen.

Suojakuori, joka peittää tuhoutunutta neljättäreaktoria Tsernobylin ydinvoimalassa.

Hiljattain Tsernobylin ydinvoimalan suljetussa kellarissa on havaittu merkkejä uraanipolttoainepartikkelien ydinreaktioista.

Lisääntynyt neutronien määrä voi viitata siihen, että alueella tapahtuu fissioreaktioita. Reaktoria tutkineet fyysikot ovat havainneet näiden hiukkasten määrien tasaista kasvua ydinvoimalan huoneessa numero 305/2.

Radioaktiivinen jäte kytee kuin “kuin kekäleet grillissä”. — Neil Hyatt, radioaktiivisen materiaalitieteen professori Sheffieldin yliopistosta selittää haastattelussa Science-lehdelle.

Asiantuntijoiden mukaan on todennäköistä, että ydinjäte tulee syttymään uudelleen, mikä tulee johtamaan uuteen räjähdykseen.

”Asiassa on paljon epävarmuutta”, huomauttaa Maxim Saveliev, Ukrainan ydinturvallisuusinstituutin tiedemies. — ”Riskiä tapahtuman uusiutumisesta ei voida sulkea pois”, hän lisää.

Mahdollinen räjähdys ei olisi niin paha kuin vuonna 1986, jolloin onnettomuus aiheutti 50 ihmisen kuoleman suoraan ja useiden tuhansien muiden ihmisten kuoleman säteilyn aiheuttamien sairauksien seurauksena. Kaksi vuotta sitten ydinvoimalan reaktori peitettiin betonisarkofagilla, jonka rakentaminen maksoi $1.8 miljardia.

Neutronien esiintymiselle alueella on myös oletettu raja, kuten Science mainitsee. Vaikka suurin osa alueesta on sarkofagilla peitetty, huoneessa 305/2 on havaittu kohonneita neutronitasoja viime vuosina. Savalievin mukaan sellainen ilmiö voi jatkua vielä usean vuoden ajan ja sitten hiipua.

Tsernobylin ydinvoimalan räjähdyksen jälkeen (1986)

Ukrainan viranomaiset haluavat esitellä suunnitelman jolla pitää tilanne hallinnassa ja kehittää menetelmiä puhdistamaan voimalaa radioaktiivisesta jätteestä.

Artikkelin julkaissut Mysterious Times