Vahva signaali toisesta aurinkokunnasta sai SETIn varpailleen

SETIn tutkijat ovat hämmentyneitä vahvasta radiosignaalipiikistä joka tuntuu tulevan auringonkaltaisen tähden suunnalta Herculeksen tähdistössä. Tähden nimi on HD 164595.

Signaali sopii havaittavasti kansainväliseen radiolähetykseen aurinkokunnan ulkopuolisesta sivilisaatiolähteestä — mutta se voisi olla myös radiointerferenssiä maapallolta, tai mikrolinssi-ilmiö jossa tähden gravitaatiokenttään keskittyy kauempaa tulevia signaaleja.

Jokatapauksessa piippaus on sen verran harvinainen että siitä kannattaa keskustella, erityisesti niiden jotka etsivät maapallon ulkopuolista älyä eri tutkimusmenetelmin, kuten SETI ja Centauri Dreamsin Paul Gilster, joka toi tapauksen julkisuuteen.

Gilsterin raportin mukaan signaalipiikki havaittiin yli vuosi sitten toukokuun 15. päivänä 2015, RATAN-600 radioteleskooppi Zelenchuskajan instrumenteilla. Tuo laitos on Venäjän Karach-Cherkessiassa, ei kauhean kaukana Georgian rajasta.

Tutkijat jotka ovat työskennelleet signaalin selvittämiseksi sanovat, että mikäli signaali tuli isotrooppisesta lähteestä, sen olisi lähettänyt Kardashevin Tyypin II sivilisaatio.

Kardashevin asteikko on tapa mitata sivilisaation teknologista kehitystä, perustuen siihen kuinka paljon energiaa sivilisaation on mahdollista käyttää kommunikaatiossa.

Asteikolla on kolme kategoriaa:

Tyypin I sivilisaatio — myös tunnetaan planetaarisena sivilisaationa — osaa käyttää ja tallentaa energiaa joka planeetalle saapuu lähitähdistä.

Tyypin II sivilisaatio osaa kerätä energiaa kokonaisesta tähdestä (yleisin hypoteettinen konsepti on Dysonin pallo, laite jolla voitaisiin ympäröidä kokonainen tähti ja lähettää sen energia planeetalle).

Tyypin III sivilisaatio voi kontrolloida energiaa kokonaisen galaksin tasolla.

Ainakin kaksi SETIn tutkijaryhmää pyrkii seuraamaan HD 164595:a. SETI käyttää Allenin antenniryhmää pohjoisessa Kaliforniassa, kun taas METI käyttää Boqueten optista SETI-observatoriota Panamassa.

Artikkelin julkaissut UFO Sightings Hotspot